De mythe van de influencer

Hoe ontstaat verandering, en wat kun je doen om je omgeving te veranderen? Het boek Verandering van Damon Centola geeft je het antwoord op twee vragen die alle ouders, onderwijzers, kiezers, managers, ondernemers, beleidsmakers, gezondheidsexperts en activisten in de hele wereld bezighouden, aldus de laatste zin van hoofdstuk 1.

Ik zie dat mijn bijdrage die ik op mijn LinkedIn heb gepost waarin ik naar mijn blog Waarom gezond gewicht bij kinderen ontzettend belangrijk is verwijs een aantal duimpjes heeft gehad wat op twee handen te tellen is. Mijn bijdrage heeft al wel een paar honderd impressies. Maar vergeleken met grote namen als bijvoorbeeld Daniëlle Braun ben ik klein, heel klein. Als ik door LinkedIn scroll zie ik zie bijdragen voorbij komen van mensen met 500+ connecties en >150 k volgers. Ik zie bijdrages met honderden duimpjes en hartjes, commentaren en reposts. Ik beleef plezier aan schrijven, maar maken mijn blogs impact? Kan ik verandering bewerkstelligen? Met deze vraag in mijn achterhoofd begin ik met lezen in het boek Verandering.

Tientallen jaren gingen we ervan uit dat sociale verandering zich ‘viraal’ verspreidt, zoals een virus. (…) Het idee dat ‘influencers’ de sleutels zijn tot de verspreiding van ideeën is gebaseerd op hetzelfde idee: zoals superspreaders het virus aan veel mensen doorgeven, zo zouden mensen met veel sociale contacten ideeën sterk kunnen verbreiden.

En hoewel het oorspronkelijke idee van influencer-marketing alweer driekwart eeuw oud is, is het nog steeds een van de meest gehanteerde methodes in het bedrijfsleven. Maar de theorie berust op een mythe – de mythe van de influencer.

Het is eerder zo dat de contacten van die sterren, en de contacten van hun contacten, en hún contacten, enzovoort, samen een enorm geometrisch patroon vormen dat ten grondslag ligt aan elke samenleving. En het is dit patroon dat verklaart hoe mediasignalen zich verspreiden, en waarom sommige sociale veranderingen slagen terwijl andere tot mislukken gedoemd zijn.

Het nieuwste inzicht was dat de sociale ster slechts een schakel is in een keten van netwerken. Soms is de sociale ster, zoals je zou verwachten, de belangrijkste schakel in de keten; sociale sterren kunnen inderdaad een belangrijke bijdrage leveren aan de verspreiding van ideeën. Maar minstens net zo vaak (…) spelen sterren geen rol van betekenis. Hun bemoeienis kan zelfs averechts werken.

Aan het eind van de rit zijn sociale sterren eigenlijk de mínst geschikte figuren om verandering teweeg te brengen.

Als het om sociale verandering gaat, moeten we ons niet laten verblinden door de mythe van de influencer, want dan dwalen we af van betere routes, die moeilijke en zelfs controversiële sociale, commerciële en politieke initiatieven laten slagen. Als we willen weten hoe verandering werkelijk werkt, moeten we om te beginnen niet meer kijken naar spilfiguren met een groot netwerk, maar in plaats daarvan op zoek gaan naar de schakelpunten in een netwerk.

Veranderingen worden veroorzaakt door een kettingreactie tussen de middelgrote netwerken van randfiguren. Sociale verandering kan alleen doorzetten met steun van déze netwerken, dankzij mensen zoals wij, die voor dezelfde keuzes en uitdagingen staan, mensen die een onzichtbaar maar essentieel deel van ons dagelijks leven vormen. Vanuit dit randgebied van sociale netwerken verspreiden zich de sterke, krachtige golven van sociale verandering.

Ook wijzelf kunnen zo’n schakelrol spelen, als we ons maar op het juiste moment op de juiste plaats in sociale netwerken bevinden. En op dat moment kan actie alle verschil maken.

Het is me na het lezen van het eerste hoofdstuk nog niet duidelijk hoe je concreet een schakelrol zou kunnen spelen, ik hoop dat Centola dit in de komende hoofdstukken gaat concretiseren. Maar het geeft me wel hoop om als te lezen dat je geen influencer hoeft te zijn om verandering te bewerkstellingen (of dat de bemoeienis van een influencer zelfs averechts kan werken).

























Afbeelding: visualisatie van een LinkedIn account (niet de mijne), bron: https://allthingsgraphed.com/2014/10/16/your-linkedin-network/

Populaire posts van deze blog

de Big Tobacco Bullshit Bingo

Met een rauwe prei maak je geen kind blij

Hoe kunnen we blindheid voorkomen?