Hoe kunnen we blindheid voorkomen?

“Iris mag komen” Iris kijkt op van haar tablet, moeder kijkt op van haar telefoon. De 3-jarige Iris huppelt mijn spreekkamer in. “Komen er slechte ogen in de familie voor?” vraag ik aan de moeder van Iris, om te bepalen of ik vandaag een ogentest bij Iris af ga nemen. “Er komen veel slechte ogen in de familie voor. Mijn zus heeft een brilsterkte van -6. Iris zal dus ook wel een bril nodig hebben. Ik denk niet dat we dit kunnen voorkomen”. Ik leg uit dat als er slechte ogen in de familie voorkomen een kind inderdaad zelf een groter risico heeft op slechte ogen. Maar dan is het juist heel belangrijk dat een kind na 20 minuten dichtbij kijken 20 seconde in de verte kijkt en 2 uur per dag buiten speelt (de 20 20 2 regel). Want het is bekend dat ook bij slechte ogen in de familie dit het risico op bijziendheid enorm vermindert.

 

Myopie (bijziendheid) komt steeds vaker voor. Wereldwijd is op dit moment 1 op de 3 mensen bijziend en dit gaat oplopen naar 1 op de 2 in 2050. Waarom neemt dit toe? Kinderen kijken teveel dichtbij en komen te weinig buiten. Hierdoor groeit het oog teveel in de lengte en wordt het oog te lang. Een te lang oog is een bijziend oog. Om dit te voorkomen is voldoende daglicht en niet te lang dichtbij kijken essentieel.

 

“Als Iris slecht gaat zien dan kan ze toch gewoon een bril krijgen?” vraagt de moeder van Iris. 1 op de 5 kinderen die voor het 10e jaar bijziend is, ontwikkelt hoge bijziendheid. 1 op de 3 mensen met hoge bijziendheid wordt later slechtziend. Dat betekent 30% zicht of minder. En hoge bijziendheid kan op latere leeftijd tot ernstige aandoeningen kan leiden. De afgelopen 7 jaar nam het aantal netvliesloslatingen al met 40% toe. Wie door hoge myopie schade oploopt aan het netvlies, is gemiddeld 17 jaar van zijn leven blind. Dat is evenveel als het aantal jaren blindheid die ontstaat door diabetes, glaucoom en leeftijdsgebonden maculadegeneratie samen. Slechtziendheid en netvliesloslatingen laten zich niet corrigeren met een bril. Dus zo simpel als slechtziendheid oplossen met een bril is het niet.

 

Ik doe de ogentest bij Iris. Ze scoort gelukkig voldoende. Ik geef Iris een A4-tje, wat ik zelf heb gemaakt naar aanleiding van de zeer zinvolle scholing die ik op maandag 15 april volgde. De ene kant is een kleurplaat met interessante feitjes voor kinderen over ogen van dieren. De andere kant bevat informatie voor ouders en kinderen over de 20 20 2 regel.

 

Iris is blij mee de kleurplaat. “Die ga ik thuis meteen inkleuren!” zegt Iris blij tegen haar moeder terwijl met het A4-tje in haar hand mijn spreekkamer verlaat. “Je mag de kleurplaat zeker inkleuren, maar je gaat eerst buiten spelen!” zegt moeder tegen Iris terwijl ze de tablet in haar handtas opbergt en betekenisvol naar mij glimlacht.




Populaire posts van deze blog

Omvangrijk, oplosbaar, onderbelicht en orthopedie

Bloedserieus over de fietshelm