Storytelling
“He, waar ben jij naar op weg?” Ik sta op het perron te wachten op de trein en kom een bekende tegen. “Ik ga naar een workshop Beter praten over effectief doneren.” vertel ik. “Dat is interessant! Effectief doneren, dat ken ik niet. Wat is dat?” vraagt ze me. “Effectief doneren gaat over honderd keer meer impact maken met je donaties.” antwoord ik met harde stem aangezien er net een trein binnen komt rijden. “Daar wil ik meer over weten! Alleen, daar is mijn trein, ik moet gaan” zegt ze terwijl ze al begint te lopen. En terwijl ze wegloopt schiet er in een split second door mijn hoofd heen dat ik haar verdere verdieping mee wil geven. Maar ja, wat zeg je dan? “Mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb een podcastserie over het onderwerp gemaakt genaamd Levens redden.” roep ik nog snel voordat ze in de grote instappende mensenmassa verdwijnt.
Dit gesprek is meer een elevator pitch dan een diepgaand
gesprek over effectief doneren, en daardoor niet echt het thema van de
workshop, maar goed, soms zijn de gesprekken met mensen die je voert nu eenmaal
kort.
De workshop wordt gegeven door @Thijs Jacobs in HNK in
Amsterdam. Ik leer aan het begin van de workshop dat dit een afkorting is voor
Het Nieuwe Kantoor. Ik vraag me meteen af of het hiervoor HOK (Het Oude Kantoor)
heette.
De theorie die ik leer is grotendeels bekende stof, immers praten over lastige thema’s en mensen proberen te inspireren tot nieuwe inzichten doe ik dagelijks in mijn werk als jeugdarts. En toch vind ik zijn workshop erg inspirerend, voor ik het weet is de anderhalf uur voorbij. “Bouw aan jouw verhaal” is één van de dingen die ik meeneem naar huis (en bij het schrijven van deze bericht meteen in de praktijk probeer te brengen).