Volgers
😶 “Maar ik heb geen
volgers.” Artsen zouden meer van zich mogen laten horen op social media. Maar
er zijn redenen te over om dat niet te doen. Je niet durven uitspreken, geen
tijd hebben of je verschuilen achter het excuus dat je geen volgers hebt.
🩺 Maar Joey Scheufler, onder andere oprichter van Dokters Vandaag, is duidelijk. Achter het excuus dat je geen volgers hebt kun je je niet verschuilen: “Er is een verschuiving gaande van volger gedreven naar content gedreven content. Het aantal volgers is minder belangrijk geworden voor het creëren van een groot bereik. Goede content leidt tot een groot bereik, ongeacht het aantal volgers.” stelt hij op het Vapen #jouwkeuze symposium.
💉 Dat de hoeveelheid
volgers niet bepalend is voor succes heb ik ervaren toen ik vorig jaar begon
met dagelijks een bericht op LinkedIn plaatsen. Mijn bericht over vaccineren is
ondanks mijn ieniemienie netwerkje viral gegaan. We zijn nu een paar maanden
verder en de teller van dit bericht staat op 600.000 impressies. En mijn aantal
volgers blijft groeien, elke dag krijg ik er een paar volgers bij.
🏥 Het is belangrijk om
als arts van je te laten horen: “Het aanbod van medische video’s van
professionals is zeer beperkt. Hierdoor horen mensen veel meer medische
desinformatie dan betrouwbare informatie van professionals.”
🥼 “Schuw geen medisch
taalgebruik” vond ik een verrassende stelling van Scheufler. Maar bij nader
inzien is het advies niet eens zo gek. Immers medisch taalgebruik straalt het
vertrouwen uit dat je een professional bent die weet waar die het over heeft. Kijk
maar naar influencers die fake nieuws verspreiden, zij misbruiken ook het
vertrouwen dat medisch taalgebruik oproept.