Omvangrijk, oplosbaar, onderbelicht en orthopedie
“Weet je al wat je na geneeskunde wilt gaan doen?” vraag ik aan de co-assistent die vandaag voor het eerst met mij meeloopt en de komende weken een aantal spreekuren met mij mee zal lopen. “Orthopedie spreekt me aan” zegt ze. “Soms reageren mensen dat ik dat beter niet kan doen, want je hebt geen sociaal leven meer. Ik vind dat vervelend als mensen zo reageren. Ik bedoel, waar bemoeien mensen zich eigenlijk mee?!” De co-assistent is een ambitieuze dame.
Ze vraagt me hoe ik bij de jeugdgezondheidszorg terecht ben gekomen. Ik vertel haar dat ik daar terecht ben gekomen omdat naast de kunstacademie een baan als jeugdarts (als een van de weinigen artsen banen) te doen was. 'Doe je nog wat met de kunstacademie?' vraagt ze. Ik vertel dat ik vorig jaar een podcastserie heb gemaakt en dat ik plannen heb om filmpjes op te gaan nemen over effectief altruïsme en effectief doneren. 'Heb je ooit gehoord over effectief altruïsme?' vraag ik haar. Ze schudt haar hoofd. Ik leg uit dat het effectief altruïsme een stroming is waarbinnen je tracht zoveel mogelijk goeds te doen met je tijd, geld en/of je lichaam (denk aan bloeddonatie).
Ik vertel haar over de 80.000 hours beweging van Benjamin
Todd, een beweging waarbij je goed nadenkt over hoe je in de gemiddelde 80.000
uur die in een carrière zit zoveel mogelijk goeds kunnen bewerkstelligen. We kijken op YouTube het 15 minuten
durende TED filmpje To find the work you love do'nt follow your passion van Benjamin Todd. Ik laat haar zien dat Benjamin Todd er ook een boek over heeft
geschreven, dat je gratis als pdf kunt downloaden. Ik lees haar drie zinnen uit de introductie
voor: 'If you could make your career just 1% higher impact, or 1% more
enjoyable, it would be worth spending up to 1% of your career doing so. That’s
800 hours – five months of full-time work. We’re going to take little more than
a weekend.' Het TED filmpje is alweer negen jaar oud, het boek is ook alweer acht
jaar oud. De co-assistant vertelt dat ze niet eerder gehoord heeft van het
gedachtegoed. Ze is niet de enigste. De meeste mensen aan wie ik erover vertel
hebben er nog niet eerder van gehoord.
Het is goed dat Rutger Bregman met zijn boek Morele Ambitie opnieuw
aandacht vraagt voor dit thema. Ik vind Bregman zijn stijl wel een stuk
prikkelender en uitdagender dan de stijl van Benjamin Todd. “Find a fullfilling
career that does good” is de ondertitel van het boek van Todd, wat voor mij
voelt als een warm bad. De ondertitel van het boek van Bregman “Stop met het
verspillen van je talent en maak werk van je idealen” voelt toch meer als een
koude douche. “Nee, je bent niet goed zoals je bent” (titel van hoofdstuk 1)
maakt deze koude douche tot een ijsbad. De titel van het boek en van het eerste
hoofdstuk maken wel dat ik terughoudend ben om dit boek aan mensen cadeau te
geven. “Nee, je bent niet goed zoals je bent” is ook niet een zin die ik als
arts in de spreekkamer ooit heb gebruikt (of zal gebruiken) om bijvoorbeeld bij
kinderen met overgewicht het gesprek aan te gaan.
Ik kijk met de co-assistent naar de tabel van het eerste
hoofdstuk van het boek Morele Ambitie. 'Ik denk dat ik in de categorie ambitieus,
maar niet-zo-idealistisch val' zegt de co-assistent. Ik ben benieuwd wat ze van
het Introductiefilmpje van The School for Moral Ambition vindt, immers gericht
op mensen die in het vak ambitieus, maar niet-zo-idealistisch vallen. Ze geeft
aan er niet kapot van te zijn, ze vindt het iets te zwart-wit. In het filmpje
komt in witte jas longarts en antitabaksactivist Wanda de Kanter aan het woord.
De co-asssistent geeft aan dat ze een opdracht Voorlichting moet gaan maken en vraagt of
ik een thema weet. Roken is een omvangrijk, onderbelicht en oplosbaar
thema, zowel in de spreekkamer als op beleidsniveau. Om wereldproblemen op te
sporen is het goed om alles langs de lat van de drie O's te leggen. Grote problemen
zijn omvangrijk, onderbelicht en oplosbaar. En als de co-assistent
met het thema roken aan
de slag gaat heeft ze er ook nog wat aan als ze zich gaat specialiseren in de O(rthopedie).