Ontdek je verborgen superkracht


Wat zijn mijn superkrachten? Vraag ik me af terwijl ik een slokje van mijn groene thee jasmijn neem. Hierover nadenken en het navragen aan drie mensen is het huiswerk voor de morele ambitie cirkel bijeenkomst van aankomende woensdag. Ik ben vandaag een dagje ontspannen in de sauna. Ik blader door een National Geographic die op de leestafel ligt. Ik lees over mensen die over superkrachten beschikken. Ik lees over Alex Honnold, die louter aan zijn vingers boven een afgrond bungelt. Ik lees over de Bajau, een maritiem volk dat leeft op delen van de Filipijnen, Maleisië en Indonesië en die leven van de onderwaterjacht. Zonder duikuitrusting kunnen ze dertien minuten onder kunnen water tot diepten van wel zeventig (!) meter. En ik lees over de behendigheid van de Japanse samoerai Isao Machii, die met één zwaai van zijn zwaard een kogel die op hem afgevuurd wordt doormidden kan hakken. Nee, ik bezit geen van deze fysieke superkrachten. Maar bezit ik intellectuele superkrachten? Of superkrachten van andere aard?

“Ik had me voorgenomen om mijn huiswerk netjes te doen, maar ik heb het niet gedaan. Bij mensen navraag doen naar mijn superkrachten impliceert dat die ik heb. Ik vind dat arrogant en ik heb niet het idee dat ik superkrachten heb.” vertelt iemand tijdens de Morele Ambitie Cirkel bijeenkomst. Iedereen is het erover eens dat geen van ons superkrachten bezit. “Wat is dat nou weer voor bescheiden Hollands gedoe! Natuurlijk heb jij superkrachten. En de rest van de groep heeft ook absoluut superkrachten!” zegt iemand die ik ’s avonds na de bijeenkomst bel en erover vertel.

Hoe definieer je superkracht? Stel dat je een superkracht definieert als dat je beter bent dan 95 mensen van een groep van 100 willekeurige mensen. Zijn er dingen denkbaar waar 95 mensen willekeurige mensen minder goed in zijn dan dat ik ben? Ik ben in sommige dingen best goed, maar of ik daar beter in ben dan 95 van de 100 mensen vraag ik me sterk af. Is dat bescheiden of is dat gewoon de realiteit? Dan ineens denk ik terug aan mijn kopje groene thee jasmijn van 3,50 euro van afgelopen maandag in de sauna. Het feit dat ik dit kopje groene jasmijnthee kan kopen illustreert dat ik superkrachten heb. Dit klinkt bizar, maar het is wel zo.

Wereldwijd leven 700 miljoen mensen in extreme armoede, dat betekent dat ze moeten rondkomen voor minder dan zo’n twee euro per dag (en dat is gecorrigeerd voor welvaartsniveau). Ik heb een modaal salaris en ben dus voor Nederlandse begrippen niet rijk. Maar als je het op wereldniveau bekijkt ben ik schathemeltje rijk. Als je een representatieve afspiegeling van de wereldbevolking van 100 mensen op een rij zet zijn er 97 mensen armer dan dat ik ben. Mijn rijkdom is mijn superkracht. Geld is in staat om het leven van mensen die aan de andere kant van de wereld in extreme armoede leven te verbeteren. Bij de impact calculator van The Life You Can Save kun je een bedrag invullen en kijken hoe groot de kracht ervan is als je het doneert aan een effectief goed doel. Geld is een superkracht die klimaatproblematiek te lijf kan gaan. En geld is een superkracht die het leven van vele veedieren kan verbeteren. En het bijzondere is, elke Jan modaal heeft deze superkracht.



Populaire posts van deze blog

Omvangrijk, oplosbaar, onderbelicht en orthopedie

Hoe kunnen we blindheid voorkomen?

Bloedserieus over de fietshelm