Kloteweer
“Mag ik je een rottige vraag stellen?” vraag ik aan een
tante van Marijn. “Is één van de twee cakes plantaardig?” Marijn zijn tante
schudt haar hoofd. “Nee, ze zijn allebei niet plantaardig. En ik heb een
vervelende mededeling. De barbecue vanavond is voor jullie ook niet
plantaardig. De catering snapte het verschil niet tussen vegetarisch en
veganistisch en uiteindelijk ben ik er maar met de vegetarische optie akkoord
gegaan. Ik had het jullie alleen beter eerder kunnen zeggen, dan hadden jullie
zelf nog wat mee kunnen nemen.” Ik knik. Vandaag is het familiedag van mijn
schoonfamilie. We starten de dag met koffie met gebak en een lunch bij een oom
en tante van Marijn thuis. Daarna gaan we naar een boerderij voor klootschieten
en een barbecue.
“De melk en suiker staan daar” zegt de boerin nors terwijl
ze koffie uit een enorme thermosfles inschenkt. “Wat fijn! Is er ook thee?” vraag ik haar lichtelijk bezwaard. Ze schenkt thee voor me wat
eruit ziet als koffie. Er staat krentenwegge met een dikke laag boter voor ons
klaar. Ik durf niet te vragen of de krentenwegge en de boter plantaardig zijn,
dus ik besluit opnieuw te kiezen voor de dieetoptie.
Na de koffie en de thee vertrekken we met de hele familie
met 2pk naar het klootschieten. We
zitten met z’n allen in een paardentram die wordt getrokken door Christiaan en Abraham.
“Is een paardentram eigenlijk veganistisch?” fluistert Marijn mij toe. De
Nederlandse Vereniging voor Veganisme definieert veganisme als een levenswijze
waarbij – voor zover praktisch haalbaar – wordt afgezien van alle vormen van
exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere
doeleinden1. “Wat zouden de paarden ervan vinden om twintig mensen
en een kar te laten voor te trekken?” fluister ik terug.
We stappen na een half uur rijden met z’n allen uit de
paardentram. Het is kloteweer, dus de klootzakken blijven in de paardentram. In
de miezerregen borrelen we midden op het asfalt. Abraham en Christiaan staan
zwetend uit te dampen, zij zullen de miezerregen wel prettig te vinden.
Alhoewel het ook kan zijn dat Abraham een schijthekel heeft aan dit weer,
bedenk ik me terwijl ik kijk naar een dampende verse hoop paardenpoep die
Abraham net heeft geproduceerd. De borrelhapjes bestaan uit kaas en worst. Uit
onderzoek blijkt dat inwoners van de Verenigde Staten meer negatieve vooroordelen
hebben over vegetariërs en veganisten dan over mensen van kleur, en evenveel
als over immigranten, homoseksuelen en atheïsten. De enige groep die nog negatiever
werd beschouwd waren drugsverslaafden 2 Als het onderzoek was gedaan
in het gebied waar we nu zitten, zou het resultaat zijn dat vegetariërs en
veganisten slechter scoren dan drugsverslaafden, bedenk ik me.
De barbecue bestaat uit vlees, kip, stokbrood, komkommer
in het zuur, huzarensalade en aardappelsalade. Voor de niet-vleeseters staat er
een aparte grillplaat klaar. Naast de grillplaat staan meer dan twintig vegetarische
schijven klaar. We zijn met vier mensen die geen vlees eten vandaag. Op twintig
mensen zijn twee vegetariërs en twee veganisten niet slecht. Dat ligt toch een
stuk hoger dan het Nederlands gemiddelde met 2,3% vegetariërs en 0,5%
veganisten3.
“Vooral op feestjes is het lastig dat ze coeliakie heeft”
zegt een familielid over zijn dochtertje met coeliakie terwijl hij een hap
neemt van zijn zwart verbrande worst. “Ze heeft toch het gevoel buiten de groep
valt als ze niet mee kan eten met de verjaardagstaart en de andere lekkere
hapjes.” De mens is toch een groepsdier en het voelt oncomfortabel om buiten de
groep te vallen. Dat gevoel herken ik wel. En toch zijn er ook verschillen als
je een dieet volgt op basis van medische
redenen (zoals coeliakie). Als je kiest voor een plantaardig voedingspatroon
vanwege dierenwelzijn, klimaatimpact en eigen gezondheid op lange termijn zet
je jezelf voor mijn gevoel nog verder buiten de groep dan als je glutenvrij
eet.
Terwijl ik een hap neem van mijn vijfde schijf zeg ik
grappend tegen Marijn dat we vandaag volledig volgens de schijf van vijf eten.
Marijn moet lachen. We hebben het tijdens het eten over de paarden die op deze
boerderij gehouden worden. Er wordt verteld dat de paarden gefokt worden op
vriendelijkheid. “Anders gaan ze de lasagne in” grap ik. “Ik zou geen
paardenvlees kunnen eten” zegt iemand. “Waarom dan wel koe en varken?” vraag
ik. “Een paard is toch een edel dier, he?!” antwoordt het familielid. Ik knik:
“Maar gaat het niet meer om het ervaren van gevoelens van pijn, stress en angst? Volgens mij kunnen koeien, paarden en varkens allemaal pijn, stress en angst ervaren.”
Als ik de auto in stap leg ik de Trouw bijlage met thema “plantaardig”
die we vandaag van mijn schoonouders hebben gekregen op de achterbank. Met
naast mij mijn prins op het witte paard rijden we met de kracht van 69 paarden
terug naar huis.
1Veganisme
- Nederlandse Vereniging voor Veganisme
3 Nederlanders
kiezen bij een kwart van de hoofdmaaltijden voor vegetarisch | CBS