Torenhoge Zuidas ambities?

 

Ik twijfelde of ik mee zou doen met een morele ambitie cirkel. De morele ambitie cirkel is onderdeel van The School for Moral Ambition (is Engels ambitieuzer dan Nederlands?). Een groep van zes tot acht mensen komt zeven weken lang wekelijks bij elkaar om met elkaar in gesprek te gaan over hoe zij het verschil kunnen maken met hun carrière. Vandaag was de eerste online bijeenkomst van de morele ambitie cirkel waar ik aan meedoe. Waarom ik twijfelde of ik mee zou doen? Ik ben een gepassioneerde deeltijder. Mijn vak is volgens Bregman “idealistisch, maar niet zo ambitieus”. Dit is niet de doelgroep is van the School for Moral Ambition.

 

”Iedere carrière, ook die van jou, bestaat uit tienduizend werkdagen. Dat zijn slechts tweeduizend werkweken. Hoe je die tijd besteedt is één van de belangrijkste beslissingen van je leven. Waar de één kiest voor een essentieel beroep komt de ander vast te zitten in een ietwat suffe, nutteloze of zelfs schadelijke baan. Die verspilling van talent is de grootste verspilling van onze tijd. Er is een medicijn tegen deze verspilling en dat heet morele ambitie” Rutger Bregmen verkondigt de boodschap van het filmpje over The School for Moral Ambition dat we met z’n allen bekijken tijdens deze bijeenkomst. Het filmpje is opgenomen in een kantoorpand als één van de vele kantoorpanden op de Zuidas. Het is duidelijk, de doelgroep voor the School for Moral Ambition valt in het vak “ambitieus en niet-zo idealistisch”, waartoe volgens Bregman consultants, bankiers en bedrijfsadvocaten behoren.

 

Waarom doe ik dan toch mee aan een morele ambitie cirkel? Omdat ik halverwege mijn leven ontdek dat ik zeer ambitieus ben en de meeste impactvolle carrière wil gaan nastreven? Omdat ik van vak wil gaan wisselen? Omdat ik een goed doel wil gaan oprichten om de meest prangende wereldproblemen aan te gaan pakken? Omdat ik vrij wil zijn om mijn eigen uren te kiezen, zoals het maar al mijn uren zijn? Dit zouden de ambitieuze en sociaal wenselijke antwoorden zijn op de vraag waarom ik mee zou doen aan een morele ambitie cirkel.

 

Misschien ga ik nog wel van vak wisselen. Maar de aanleiding waarom ik meedoe met een morele ambitiecirkel is simpelweg omdat ik gevraagd ben om mee te doen door iemand die ik erg graag mag. “Uiteindelijk bleek één omstandigheid bijna allesbepalend. Uit een nieuwe analyse van de gegevens die waren verzameld, bleek dat als aan deze voorwaarde werd voldaan vrijwel iedereen in actie kwam – om precies te zijn: 96 procent. Wat was die voorwaarde? Simpel: je moest gevraagd worden. Wie gevraagd werd om een onderduiker te helpen zei vrijwel altijd ja. In veel gevallen bleek de vraag zelfs een omslagpunt, waarna de gevraagde nog meer Joden ging helpen. Sterker nog, veel mensen die gevraagd waren, gingen anderen ook vragen.” In hoofdstuk 2 van Morele Ambitie legt Bregman uit dat gevraagd worden de omstandigheid is waarom mensen Joodse onderduikers onderdak gaven. Persoonlijke factoren speelden eigenlijk geen rol van betekenis. Wat dat betreft is gevraagd worden als reden om mee te doen met een morele ambitiecirkel toch wel in lijn met het gedachtegoed van The School for Moral Amibition.

 

De morele ambitie cirkel waar ik aan mee doe is een oefenrondje. Om te kijken wat erin zit en wat eruit te halen valt. Iedereen is het hiermee eens. Het valt mij op dat alle leden van deze cirkel moreel zeer ambitieus zijn, maar de ambitie voor deze cirkel niet Zuidas torenhoog is. Officieel staat er voor elke bijeenkomst 2 uur, onze cirkel wordt per bijeenkomst gecomprimeerd tot een compact rondje van een uur. Halverwege de online bijeenkomst sluit iemand aan. Is dat irritant en demotiverend? Nee, ik vind het eerlijk gezegd verademend dat de lat hier niet zo hoog ligt. Ik heb veel zin in de tweede morele ambitie cirkel bijeenkomst zonder een demotiverende hoeveelheid ambitie!





Populaire posts van deze blog

Omvangrijk, oplosbaar, onderbelicht en orthopedie

Hoe kunnen we blindheid voorkomen?

Bloedserieus over de fietshelm